Menu główne

Rowerem po gminie (2)

Koniec wakacji nie musi oznaczać, że zrezygnujemy z wycieczek rowerowych. Weekendowa podróż po gminie (i powiecie) odstresuje nas lepiej niż nocny „rajd” po ulicy Piotrkowskiej. Proponujemy dziś miejsca dobrze znane i… kompletnie zapomniane.

Łączna długość: około 43 km.

Start: Zgierz, ulica Piątkowska (Droga Wojewódzka nr 702), okolice placu Stu Straconych

• Kierujemy się na północ, w stronę ronda Lecha Kaczyńskiego. Na rondzie skręcamy w lewo w ulicę Boczną, a następnie w prawo w ulicę Ciosnowską, jedziemy nią prosto, poza granicami Zgierza przejdzie ona w ulicę Długą.
  • Ulicą Długą w Rosanowie dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. 1 Maja, skręcamy w lewo, kontynuujemy podróż równoległą do ulicy 1 Maja – ulicą Małgorzaty. Skręcamy w lewo, aby dotrzeć do ul. Zagajnikowej, następnie wjeżdżamy na ul. Podleśną.
  • Z ulicy Podleśnej skręcamy w prawo w ulicę Smutną, jak nazwa sugeruje – przy niej znajduje się Cmentarz Ewangelicki w Rosanowie. Nekropolia wydaje się zapomniana przez mieszkańców, najwięcej tam plastikowych kwiatów. Na środku cmentarza drewniany krzyż. Kilkanaście zarośniętych nagrobków, najstarsze pochodzą z początku XX wieku – napisy w języku niemieckim, charakterystyczna czcionka gotycka. Na powojennych miejscach spoczynku napisy w języku polskim. Najwięcej nagrobków rodziny Szechinger (różna pisownia nazwiska).
  • Ulicą Smutną jedziemy na północ ulicą Konopnickiej (przejeżdżamy m.in. nad autostradą A2), z ulicy Konopnickiej skręcamy w prawo w kierunku młyna wodnego, po około 600 metrach dotrzemy na miejsce.
  • Młyn wodny we wsi Ciosny – pierwsze opisy obiektu pochodzą z II połowy XVI wieku. Obecny młyn (trzeba dodać, że nieczynny) to piętrowy ceglany budynek z dwuspadowym dachem, zbudowano go przed I wojną światową. Miejsce odwiedzane przez wielu mieszkańców gminy, choć bardziej niż zabytkowy młyn przyciągają ich okoliczne stawy rybne.
  • Powrót do ulicy Konopnickiej, następnie jedziemy na północ ulicami Wiśniową i Malczewskiego. Mijamy Wielką Wieś, dojeżdżamy do Drogi Wojewódzkiej nr 708. Kilkaset metrów dzieli nas od kościoła w Modlnej.
  • Parafia Bożego Ciała i Świętego Stanisława Biskupa i Męczennika w Modlnej. Zabytkowy kościół wystawiono w końcu XVI wieku. Zbudowany z drzewa modrzewiowego. Wewnątrz ołtarze w stylu barokowym. Dach spadzisty, gontem kryty, wystający, styl zakopiański.
  • Spod kościoła wyjeżdżamy DK 708 na południowy wschód. Po 250 metrach skręcamy w lewo w kierunku Grabiszewa. Następnie skręcamy w prawo w kierunku Brachowic. Mijamy Brachowice i od zachodu wjeżdżamy na DW 702. Skręcamy w lewo w drogę wojewódzką, po 200 metrach zobaczymy kościół w Giecznie.
  • Parafia Wszystkich Świętych i Świętego Jakuba w Giecznie. Kościół wybudowany w latach 1717–1721, drewniany, konstrukcji zrębowej, oszalowany. Konsekrowany 18.10.1721 r. przez ks. Sebastiana Kasprowicza, kanonika łęczyckiego i proboszcza piątkowskiego.
  • Powrót do Zgierza. Aby uniknąć jazdy DW 702, wybieramy drogę równoległą, ale bezpieczniejszą. W Giecznie kierujemy się na wschód – w ulicę Szkolną.
  • Z ulicy Szkolnej skręcamy w prawo w kierunku ul. Stare Lorenki. Po dojeździe do ul. Stare Lorenki skręcamy w lewo do Woli Rogozińskiej. Następnie cały czas na południe, aż do przecięcia z DW 708. Dojeżdżając do drogi wojewódzkiej, skręcamy w lewo, a następnie zaraz w prawo na południe w kierunku Woli Branickiej.
  • Po dotarciu do Woli Branickiej skręcamy w prawo w kierunku kościoła pw. św. Piotra i Pawła w Białej. Z Białej cały czas jadąc na południe, przez Cyprianów i Dąbrówkę, docieramy do Zgierza.