Menu główne

Lućmierz - Biała

Trasa prowadzi przez teren, na którym spotykają się znaki trzech szlaków pieszych: czerwonego, zielonego i niebieskiego, atrakcją turystyczną jest rezerwat jałowców "Ciosny" k. Rosanowa. We wsi Dzierżązna znajduje się Miejsce Pamięci Narodowej, z tablicą pamiątkową, natomiast w Białej - zabytkowy drewniany kościół.

Wędrówkę rozpoczynamy przy dawnej gospodzie z 1820 r. Za gospodą szlaki: czerwony i niebieski skręcają w lewo, kierując się na wschód, w stronę lasu. Ścieżką biegnącą między polami uprawnymi i zagajnikiem sosnowym, a następnie młodym lasem dojeżdżamy do drogi łączącej osiedle domków rekreacyjnych z szosą nr 1 i skręcamy nią w prawo. Ścieżką wijącą się wśród sosen i dębów docieramy do skrzyżowania z drogą prowadzącą z Dąbrówki do Kolonii Ciosny. Drogą tą biegnie szlak zielony, rozpoczynający się przed siedzibą oddziału PTTK w Zgierzu, prowadzący przez rezerwat jałowców w Ciosnach i kończący się w Emilii, przy przystanku na szosie nr 1. Kontynuujemy wędrówkę połączonymi szlakami od punktu, w którym przeciął je szlak zielony. Dalsza droga biegnie wśród pomysłowo zagospodarowanych działek.

Skręcamy w lewo, w kierunku północnym, ciągle wśród działek rekreacyjnych. Za starą gruszą udajemy się w prawo, po czym w lewo i wjeżdżamy do wsi Rosanów (3 km). Na końcu wsi skręcamy w prawo, a po chwili w lewo i idziemy skrajem młodego lasu sosnowego. Znów kierujemy się w prawo. Po przebyciu 0,5 km następuje rozdzielenie szlaków: niebieski biegnie dalej w kierunku wschodnim, znaki czerwone natomiast podążają w kierunku północno-wschodnim ku dużemu kompleksowi lasków brzozowych.

Po ok. 0,7 km skręcamy w drogę prowadzącą na północ i zdążamy nią do wsi Ciosny-Sady. Wyjeżdżamy z lasu i skręcamy w prawo, po czym w lewo, omijamy duże gospodarstwo, a następnie wchodzimy na drogę, przy której za ogrodzeniem widoczny jest budynek szkoły zbiorczej w Dzierżąznej (8 km).

Za parkanem szkoły skręcamy w prawo, naprzeciw sosnowego lasku. Szlak biegnie drogą wśród pól, w kierunku wsch., w stronę samotnego gospodarstwa, za którym skręca w lewo, w kierunku pn. przez podmokły teren rozległego pastwiska. Drogę przecina Czarnawka, której bieg zaznaczają z dala widoczne wysokie olchy. Szlak osiąga szosę Ciosny- Biała, skręca nią w prawo, w kierunku pn.-wsch., docieramy do rozwidlenia dróg, z których odchodząca w lewo prowadzi do wsi Jasionka, a droga w prawo do wsi Biała. W tę drogę skręcamy za znakami czerwonymi (kierunek wsch., później pd.-wsch.) i przechodzimy nad Dzierżązną; dopływem Czarnawki. Osiągamy wieś Białą, a w niej skrzyżowanie z szosą Zgierz-Piątek (10 km).