Od dnia 1 lipca 2013 r. na właścicielach nieruchomości spoczywa obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych powstających na terenie nieruchomości, zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Zgierz.
Właściciele nieruchomości w ramach selektywnego zbierania odpadów komunalnych zobowiązani są do wydzielenia z odpadów komunalnych, następujących kategorii odpadów: z papieru, ze szkła, z tworzyw sztucznych, metali, opakowań wielomateriałowych, ulegających biodegradacji, niebezpiecznych, wielkogabarytowych, budowlanych i rozbiórkowych.
Właściciele nieruchomości do gromadzenia selektywnie zebranych odpadów zobowiązani są stosować odpowiednie pojemniki, w tym worki foliowe, o określonej kolorystyce i odpowiednio oznakowane:
Pojemniki te powinny dodatkowo posiadać oznaczenie rodzaju gromadzonych odpadów i wykaz odpadów gromadzonych w pojemnikach oraz odpadów, których wrzucanie jest zabronione. Informacja ta może być przedstawiona także w formie graficznej.
Na ogólnodostępnych pojemnikach przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych musi być dodatkowo umieszczony symbol recyklingu (wstęga Mobiusa).
Odpady z papieru i tektury, szkła, tworzyw sztucznych, metali, odpadów opakowaniowych wielomateriałowych i bioodpady stanowią łącznie ok. 78% masy odpadów komunalnych powstających w naszych gospodarstwach domowych.