Nauczyciele z Szkoły Podstawowej nr 3 w Zgierzu (SP 3) zakończyli właśnie realizację kolejnego projektu finansowanego z funduszy Unii Europejskiej.
Projekt pod nazwą "Nowe możliwości, to nowe wyzwania" stanowi kontynuację wcześniejszych działań ukierunkowanych na rozwój nauczycieli, a poprzez to także uczniów. Szczegółowe informacje o projekcie na stronie szkoły.
Dzięki udziałowi w projekcie grupa aktywnych nauczycieli mogła odbyć szkolenia językowe i metodyczne w Wielkiej Brytanii i na Malcie. Zdobyte tam umiejętności i doświadczenia pedagodzy przenoszą na szkolny grunt. Lekcje z elementami języka angielskiego, działania na platformie e-twinning czy przedstawienia w języku angielskim - to już dobrze znane sposoby na uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły.
Nauczyciele z "Trójki" dzięki licznym szkoleniom zyskali nowe spojrzenie na proces edukacji, ale także na własną rolę w tym procesie. Z jednej strony jest łatwiej, bo nowe koncepcje zdejmują z pedagogów ciężar bycia nieomylnym autorytetem, z drugiej zaś – większa odpowiedzialność spoczywa na samokształceniu i osobistym rozwoju kadry nauczycielskiej. Dziś nauczyciel to ten, który potrafi sam uczyć się, rozwijać własne kompetencje, a jednocześnie motywować do tego samego swoich uczniów. Takiej postawy otwartości na to, co do tej pory nieznane oraz chęci do poznawania nowych metod pracy można z pewnością nauczyć się włączając się w projekty w ramach programu Erasmus+/POWER. Warto to podkreślić, że z „Erasmusa” korzystać mogą nie tylko ludzie młodzi i studiujący. Wystarczy jedynie poznać zakres tego programu.
W SP 3 skutki działań podjętych przez kadrę nauczycielską już widać. Tylko w ostatnim roku w szkole zrealizowanych zostało 9 projektów uczniowskich na platformie międzynarodowej e-twinning. Uczniowie podejmowali się różnych zadań – wykonywali ozdoby świąteczne, zakładki do książek, opisywali cechy pór roku charakterystyczne dla naszego klimatu, a wreszcie przedstawiali siebie, swój kraj i miasto. Wszystko to z wykorzystaniem własnej kreatywności i… języka angielskiego. Celem udziału w międzynarodowych projektach było rozwijanie umiejętności uczniów, ale także budowanie postawy otwartości, tolerancji i ciekawości wobec innych narodów i kultur. Tego typu działania pozwalają również w sposób mądry i niebanalny wykorzystywać narzędzia technologiczne, jakimi dysponujemy w XXI wieku. Z pewnością zyskuje na tym także placówka, która przez uczniów, ale też rodziców postrzegana jest jako miejsce sprzyjające rozwojowi, nowoczesne, przyjazne, otwarte na nowe możliwości.
Wiadomo, że w "Trójce" nie można się nudzić, a każdy sposób nauki jest dobry, nawet ten mniej konwencjonalny jest dobry, jeśli przynosi oczekiwane efekty. Dyrekcja oraz uczestnicy projektów unijnych realizowanych w szkole zgodnie twierdzą, że przynoszą one szkole same korzyści. O szczegółach podejmowanych działań można dowiedzieć się więcej korzystając ze strony internetowej http://sp3zgierz.blogspot.com/.
Dzielenie się doświadczeniami – to jedno z głównych założeń projektów, stąd właśnie chęć i potrzeba nagłaśniania „dobrych praktyk”. Choć przygotowanie wniosku nie jest sprawą łatwą, to "nie taki diabeł straszny, jak go malują". Warto spróbować, do czego w imieniu społeczności "Trójki" namawiam kolegów po fachu!
Zobacz galerię zdjęć
Agata Drewnicz-Kaczmarek – nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 3 w Zgierzu
Projekt "Nowe możliwości to nowe wyzwania" finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu "Mobilność kadry edukacji szkolnej", realizowanego w trybie pozakonkursowym, którego beneficjentem jest FRSE.