Menu główne

Pierwsze połączenie tramwajowe z Łodzią

 

19 stycznia 1901 roku uruchomiono 9,5-kilometrowe połączenie tramwajowe pomiędzy Placem Kościelnym w Łodzi, a Nowym Rynkiem (dziś: placem Jana Kilińskiego) w Zgierzu. 

dawny pl. Kilińskiego

Decyzję o budowie torów na liniach łódzko-zgierskiej oraz łódzko-pabianickiej (tramwaj w Pabianicach pojawił się 2 dni wcześniej niż w Zgierzu) podjęto w styczniu 1899 r., a już w kwietniu przystąpiono do robót torowych wzdłuż dróg łączących te trzy miasta. Odpowiedzialne za prace było Konsorcjum "Łódzko-Zgierskie i Łódzko-Pabianickie Elektryczne Wąskotorowe Koleje Podjazdowe", później zaś "Towarzystwo Kolei Elektrycznej Łódzkiej". 

Trasę Łódź-Zgierz oddano do użytku 19 stycznia 1901 r. Już pierwszy dzień przyniósł kilka wypadków. Na Radogoszczu nietrzeźwy furman uderzył dorożką w tramwaj, a na Helenówku doszło do wykolejenia wagonów. Słaba obsługa tramwajów była wówczas codziennością, stąd już w sierpniu umieszczono w wagonach tzw. skrzynki skarg, z powodu wysokiego analfabetyzmu społeczeństwa, rzadko je wykorzystywano. 

W maju 1911 r. podpisano kontrakt dzierżawny na plac o powierzchni 25 mkw. na Nowym Rynku w Zgierzu. Kontrakt zawarły między sobą władze Zgierza i Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe z zamiarem wybudowania poczekalni na krańcówce. 

tramwaj trasy Zgierz-Łódź, według opisu został zniszczony przez pocisk

Już w 1914 r. planowano zbudowanie kilku nowych tras, m. in. na ul. Długiej od Nowego Rynku do Magistratu oraz od granicy miasta: ul. Łódzką, Starym Rynkiem, ul. Łęczycką do ogrodu miejskiego. Powstała tylko ta druga, która w kwietniu 1922 r. stała się fragmentem uruchomionej trasy Zgierz-Ozorków, cztery lata później połączonej z Łodzią.

Pierwszy numer dla linii Łódź-Zgierz (pl. Kilińskiego) wprowadzili Niemcy w okresie okupacji, przedłużając przy okazji trasę do placu Wolności. Oni też w 1944 r. wybudowali pętlę na placu. 

W 1956 r. linia Łódź (ul. Północna) - Zgierz (pl. Kilińskiego) otrzymała numer 45, a linia Łódź - Ozorków: 46. W 2004 roku na placu Kilińskiego pojawiła się linia 11, w 2008 r. zastąpiła ją "16". W 2017 r. wróciliśmy do starej numeracji "45". 

Źródło: Facebook Odkrywając dawny Zgierz

Copyright © 2016. All Rights Reserved by Miasto Zgierz

Created by Logo firmy VobacomVobacom

Ważne komunikaty

24682
Usuń

Stopnie alarmowe

Do 28 lutego 2025 roku obowiązują trzy stopnie alarmowe: 
13467
Usuń

Ceny wody i ścieków w Zgierzu

Aktualne stawki opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przez "Wodociągi i Kanalizacja-Zgierz" Sp. z o. o. wynoszą: ...
10697
Usuń

Odpady komunalne: harmonogramy odbioru, deklaracje i stawki

Harmonogramy odbioru odpadów: 
17413
Usuń

Godziny obsługi interesantów UMZ i USC

Urząd Miasta Zgierza (UMZ - pl. Jana Pawła II 16, ul. ks. J. Popiełuszki 3a, ul. ks. Sz. Rembowskiego 1) i Urząd Stanu Cywilnego (USC - ul. 1. Maja...
14116
Usuń

Zagubione zwierzęta, zwierzęta do adopcji

Bezdomne zwierzęta, w szczególności psy i koty wyłapywane na terenie Gminy Miasto Zgierz przewożone są do Schroniska JASIONKA (miejscowość Jasionka...
4942
Usuń

Dyżury aptek

Apteka całodobowa "U DOMINIKA" (ul. Lechonia 2 - tel. 42 716 52 30) dyżur pełni w dni powszednie, soboty, niedziele i święta. Godziny pracy...
Facebook
YouTube
Google+
RSS