W miniony piątek (12 maja 2023 r.) miało miejsce pierwsze organizacyjne spotkanie dotyczące zmian w komunikacji miejskiej w Zgierzu. W jego wyniku Prezydent Przemysław Staniszewski powoła oficjalnie swoim zarządzeniem Zespół konsultacyjny ds. Transportu Publicznego w Zgierzu. Przed gronem doradczym Prezydenta Miasta stoi nie lada wyzwanie – precyzyjne określenie mocnych i słabych stron obecnie funkcjonującej komunikacji autobusowej, wypracowanie kilku wariantów propozycji jej usprawnienia oraz przygotowanie i przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych.
Nowe ciało doradcze Prezydenta Miasta będzie odpowiedzią na uwagi, jakie względem komunikacji miejskiej zgłaszają dziś pasażerowie. Do tej pory na jednostkowe postulaty odpowiadano trochę na zasadzie "doraźnego łatania" tego, co już było – dokładano jakiś kurs, zmieniano godziny odjazdów, uruchamiano nowe linie do rozbudowujących się dzielnic. Przyszedł czas spojrzeć na temat kompleksowo. Prawdą jest, że obecna siatka połączeń – poza doraźnymi modyfikacjami – sięga lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, czyli czasów, w których komunikacja autobusowa w Zgierzu była uruchamiana. W tym czasie z mapy miasta zniknęło wiele zakładów pracy, powstały inne, rozbudowały się dzielnice mieszkaniowe, zmieniły się też nasze nawyki w zakresie codziennego przemieszczania się.
- To nie ma być rewolucja, której należy się obawiać, a którą niektórzy straszą. Chcemy wsłuchać się w głosy zgierzan i na ich podstawie opracować optymalny model transportu publicznego w naszym mieście, który następnie będziemy stopniowo wdrażać – wyjaśnia Bohdan Bączak, pierwszy zastępca Prezydenta Miasta Zgierza, który będzie nadzorował przebieg prac Zespołu konsultacyjnego ds. Transportu Publicznego w Zgierzu.
Zespół stawia sobie ambitne cele. Po pierwsze to przygotowanie badania ankietowego, jego przeprowadzenie i na tej podstawie ustalenie faktycznych potrzeb i oczekiwań mieszkańców. Po drugie wypracowanie kilku wariantów koncepcji zmian w funkcjonowaniu transportu publicznego w Zgierzu. Na końcu, prawdopodobnie jesienią, przeprowadzenie szerokich i otwartych dla każdego konsultacji z mieszkańcami, którzy sami wybiorą najlepsze dla siebie rozwiązania.
- To pierwszy raz w historii miasta, gdy odbywają się tak szerokie konsultacje z mieszkańcami na temat zgierskiej komunikacji - przyznaje Przemysław Staniszewski, Prezydent Miasta Zgierza. - Nie może być tak, że władza wie lepiej, jaki autobus komu się należy. Zgierzanie będą tu mieli decydujący głos – dodaje.
Ekspertem powołanym do naukowej analizy stanu zgierskiej komunikacji zostanie prof. dr. hab. Jacek Wesołowski z Politechniki Łódzkiej, który zajmuje się szeroko pojętym transportem publicznym. Specjalizuje się w problematyce historii transportu, zwłaszcza miejskiego, planowaniu transportu w obszarach zurbanizowanych oraz związkach między systemami transportowymi a urbanizacją. Jest autorem pracy "Transport miejski – ewolucja i problemy współczesne" (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2003) oraz około 40. artykułów w prasie fachowej.
Do udziału w pracach zespołu zostali zaproszeni także przedstawiciele organizatora przewozów Miejskich Usług Komunikacyjnych, przedstawiciel przewoźnika ZPK MARKAB Sp. z o.o., reprezentanci wszystkich klubów radnych Rady Miasta Zgierza, przedstawiciele Młodzieżowej Rady Miasta Zgierza oraz Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Zgierza.
- Cieszę się, że tak różnorodne gremium będzie pracować nad nowymi rozwiązaniami komunikacyjnymi w naszym mieście, bo to gwarantuje apolityczne i niepartykularne podejście do tematu. A moim marzeniem jest to, by za jakiś nieodległy czas zgierski transport publiczny był w innych miastach stawiany za wzór do naśladowania – mówi Łukasz Cezary Adamski, organizator pracy Zespołu.
Układ komunikacji miejskiej w Zgierzu to w zasadzie żywy organizm, który podlega ciągłym modyfikacjom. Niemniej przez pięćdziesiąt lat funkcjonowania miejskich autobusów zmienił się Zgierz i zmienili się jego mieszkańcy. Przybyło także aut, które w PRLu były dobrem luksusowym. Dziś trzeba nie tylko sprostać oczekiwaniom tych, którzy z transportu publicznego korzystają na co dzień, ale także zachęcić innych, by z niego korzystali rezygnując z podróży własnymi autami. Na utrzymanie i modernizację sieci transportu publicznego Gmina Miasto Zgierz wciąż pozyskuje środki ze źródeł zewnętrznych, dzięki temu - oszczędzając pieniądze zgierskich podatników - udaje się poprawiać funkcjonowanie systemu. Prace Zespołu konsultacyjnego ds. Transportu Publicznego w Zgierzu będą kolejnym krokiem w kierunku dostosowania komunikacji miejskiej do realnych potrzeb i oczekiwań pasażerów.