Urodzenia, małżeństwa i zgony są rejestrowane przez kierowników urzędów stanu cywilnego w jednym, centralnym Rejestrze Stanu Cywilnego.
W okresie przejściowym tj. Od 1 marca do 31 sierpnia 2015 roku, możliwe było rejestrowanie zdarzeń urodzeń, małżeństw i zgonów w gminnej elektronicznej bazie aktów stanu cywilnego, a także wydawanie z tej bazy danych odpisów aktów stanu cywilnego.
Od dnia 1 września 2015 roku rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów możliwa jest wyłącznie w Rejestrze Stanu Cywilnego i tylko z tego rejestru wydawane będą mogły być odpisy aktów stanu cywilnego. Dla osób rejestrujących noworodki oznacza to wydłużenie czasu rejestracji dziecka do 30-40 minut. Udogodnieniem zaś będzie jednoczesne nadanie dziecku numeru PESEL oraz jego zameldowanie przez kierownika USC.
Osoby zgłaszające zgon muszą się liczyć z wydłużeniem czasu załatwienia sprawy do 40 minut.
Dla osób, których akty stanu cywilnego nie zostały jeszcze przeniesione do Rejestru Stanu Cywilnego, nowy sposób wydawania odpisów stanu cywilnego oznacza zmianę procedury składania wniosków o odpis aktu stanu cywilnego i wydłużenie czasu oczekiwania na wydanie takiego dokumentu.
W myśl nowych przepisów, jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego zostanie złożony do kierownika USC, który sporządzał akt, wydanie odpisu nastąpi w terminie 7 dni roboczych.
Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego zostanie złożony do kierownika USC, który nie sporządzał aktu stanu cywilnego, wydanie odpisu nastąpi w terminie 10 dni roboczych. Dodatkowo urzędy stanu cywilnego przejęły prowadzenie niektórych czynności związanych z ewidencją ludności w szczególności z obsługą bazy PESEL.
Złożenie wniosku o odpis aktu stanu cywilnego i jego odbiór jest możliwy w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego w Polsce.