Osoby niepełnosprawne intelektualnie, które ukończyły 18 lat uczestniczyły w dwóch dwutygodniowych cyklach treningowych. W nauce codziennych czynności: sprzątania, dbania o higienę, robienia zakupów, korzystania z transportu publicznego itp. wspomagali ich asystenci i psycholog. Jakie efekty udało się osiągnąć?
- Dzięki pilotażowemu projektowi nasi podopieczni stali się bardziej samodzielni, zaczęli postrzegać siebie jako osoby dorosłe, wyszli z domów, gdzie często rodzice we wszystkim ich wyręczali i przekonali się, że z niewielką pomocą mogą sami przygotować sobie posiłki, zaplanować dzień, załatwić wiele spraw np. urzędowych - mówiła Bożenna Piotrowicz.
Podobnymi obserwacjami podzieliła się Aneta Bernacińska z aleksandrowskiego Środowiskowego Domu Samopomocy, gdzie od 3 sierpnia do 15 grudnia tego roku, realizowany jest podobny do zgierskiego projekt. W Aleksandrowie Łódzkim przewidziane są, także wspierane finansowo przez starostwo, trzy dwutygodniowe cykle mieszkalnictwa treningowego.
- Sam skończyłem pedagogikę specjalną i zdaję sobie sprawę, jak ważne jest usamodzielnianie się osób niepełnosprawnych intelektualnie, a z drugiej strony ile pracy od terapeutów i asystentów wymaga taki trening - mówił obecny na podsumowaniu projektu, Wojciech Brzeski, członek Zarządu Powiatu Zgierskiego. - Tym bardziej widzę potrzebę realizacji takich przedsięwzięć.
Małgorzata Tomczuk (06.10.2015 r.)
www.powiat.zgierz.pl