Dowód osobisty zgłoszony jako utracony jest nieważny! - komunikat Urzędu Wojewódzkiego
Urząd Wojewódzki w Łodzi przypomina, że posługiwanie się dowodami osobistymi, które wcześniej zostały zgłoszone jako utracone, jest bezprawne. Dokumenty, które zostały zgłoszone jako utracone (zagubione, skradzione, zniszczone itp.), zostają automatycznie i bezpowrotnie unieważnione, a zatem w przypadku ich ewentualnego odzyskania (np. odnalezienia) pozostają nieważne. Co więcej, posługiwanie się nimi może narazić na poważne konsekwencje prawne, gdyż posiadacz unieważnionego dokumentu może zostać mylnie zidentyfikowany przez organy ścigania jako osoba, która przywłaszczyła utracony dokument tożsamości z zamiarem np. nielegalnego przekroczenia granicy lub wyłudzenia kredytu.
Pamiętajmy: zgłoszenie utraty dowodu osobistego to pilna konieczność, która może uchronić nas od działań przestępczych na naszą szkodę. Równocześnie w przypadku odzyskania utraconego dokumentu już po zgłoszeniu jego utraty w żadnym razie nie możemy się nim posługiwać.