Program "Dobry Start", którego kolejna edycja rozpoczyna się 1 lipca 2021 roku, będzie realizowany wyłącznie elektronicznie – zapowiedziała minister Marlena Maląg podczas briefingu w Poznaniu. Pozostałe zasady programu pozostają bez zmian.
Od pierwszego lipca rusza kolejna edycja Programu „Dobry Start”. Będzie on realizowany wyłącznie elektronicznie. – Epidemia COVID-19 pokazała, że skuteczne funkcjonowanie państwa to szerokie wprowadzanie usług cyfrowych, elektronizacja i automatyzacja wszelkich procesów – mówiła minister Marlena Maląg podczas briefingu w Poznaniu.
Przykładami mogą być Polski Bon Turystyczny czy Dodatek Solidarnościowy, wypłacany osobom, które na skutek pandemii utraciły pracę. Są one od początku realizowane wyłącznie elektronicznie. – To gwarantuje bezpieczeństwo i szybkość – argumentowała minister Maląg.
Kolejnym świadczeniem jest wypłata środków na wyprawkę szkolną w programie „Dobry Start”. Od 1 lipca 2021 r. wnioski będzie można składać wyłącznie przez bankowość elektroniczną, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS czy portalu Emp@tia Ministerstwa Rodziny.
– Rodzice coraz częściej korzystają z tej drogi – mówiła minister Maląg. – Na początku funkcjonowania programu elektronicznie wnioskowało ok. 40 proc. rodziców, dziś jest ich już ponad 70 proc.
Osoby niemające dostępu do sieci będą mogły skorzystać z mobilnych punktów internetowych, uruchomionych w placówkach Poczty Polskiej i innych instytucjach państwowych. Operatorem programu będzie ZUS, który zawarł już odpowiednie porozumienia w tej sprawie.
Zasady programu nie ulegną zmianie. Świadczenie w wysokości 300 zł przysługuje każdemu uczącemu się do 20 roku życia, a uczniom z orzeczoną niepełnosprawnością do 24 roku życia. Wnioski będzie można składać do końca listopada.
– Dobry Start to potężne wsparcie w ramach polityki prorodzinnej. Do rodzin trafiło już w jego ramach ok. 4 mld zł, a korzysta z niego każdego roku 4,5 mln uczniów – podsumowała minister Maląg. Dzięki elektronizacji budżet oszczędzi w ciągu 11 lat ok. 0,5 mld zł. – Te środki zostaną przeznaczone na kolejne programy prorodzinne, m.in. Rodzinny Kapitał Opiekuńczy – zadeklarowała minister.
Źródło: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
(29.06.2021 r.)
Składanie wniosków będzie odbywać się tylko w formie elektronicznej, a obsługą w pełni zautomatyzowanego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Warto zaznaczyć, że dla rodziców, którzy do tej pory składali wnioski o świadczenie poprzez bankowość elektroniczną (najpopularniejsza forma), PUE ZUS oraz system Empatia zmiana będzie niewidoczna, ponieważ z ich perspektywy składanie wniosków odbędzie się dokładnie w takim samym trybie.
Proponowane zmiany wpłyną na znaczną redukcję kosztów obsługi i zakładają utrzymanie ich na poziomie 0,1 proc. kwoty przeznaczonej na wypłatę świadczeń. Szacuje się, że w okresie 2021–2031 łączne koszty obsługi wyniosą ok. 15 mln zł, co oznacza oszczędności dla budżetu państwa na poziomie ok. 488 mln zł.
Wszyscy rodzice od 1 lipca 2021 roku mogą, tak jak w ubiegłych latach, składać wnioski online:
Wnioski należy składać do 30 listopada 2021 r.
Źródło: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
(15.06.2021 r.)