Rada: sprawdź, czy dobrze dbasz o bezpieczeństwo swoich pieniędzy
Wystarczy uniknąć kliku prostych błędów, żeby nasze pieniądze na rachunkach bankowych mogły być znacznie bezpieczniejsze.
Oto tuzin rad zaczerpniętych z poradnika Związku Banków Polskich "Cyberbezpieczny portfel":
- Nie zapisuj numeru PIN na kartkach przechowywanych razem z kartą płatniczą.
- Nie używaj tego samego hasła do różnych usług płatniczych.
- Natychmiast zgłaszaj utratę karty płatniczej np. na numer +48 828 828 828.
- Zawsze mniej włączone oprogramowanie antywirusowe.
- Płać kartą w internecie tylko u zaufanych sprzedawców.
- Korzystaj z zaufanych sieci bezprzewodowych i komputerów.
- Ignoruj maile z prośbą o dane do logowania.
- Nigdy nie zapisuj haseł do bankowości internetowej.
- Nie podawaj nikomu danych do logowania do bankowości internetowej.
- Nie wchodź na stronę swojego banku za pomocą linków z przychodzących maili.
- Nie używaj wyszukiwarek internetowych do znalezienia stron logowania banku.
- Płacąc za pomocą smartfona zwróć uwagę na oprogramowanie antywirusowe. Z raportu CERT Orange Polska wynika, że w 2016 r. prawie trzykrotnie (wzrost o 290%) wzrosła liczba ataków złośliwego oprogramowania na urządzenia mobilne i były to głównie ataki na urządzenia z systemem Android. To m.in. efekt upowszechnienia płatności za pomocą smartfonów, czy rosnącej liczby znanych podatności na nieaktualizowane wersje Androida, z których wciąż korzysta część użytkowników.
Uzupełnia te rady wiceprezes Związku Banków Polskich Mieczysława Groszek w rozmowie z PAP. Na pytanie o dekalog użytkowników bankowości cyfrowej odpowiada:
- po pierwsze: przeczytać wszystko i potraktować poważnie co bank zaleca;
- po drugie: nie korzystać z każdego dostępnego urządzenia, najlepiej operacje bankowe przeprowadzać z jednego komputera;
- po trzecie: nie lekceważyć programów antywirusowych;
- po czwarte: zmieniać co jakiś czas loginy i PIN-y;
- po piąte: czytać na bieżąco to, co bank przekazuje w zakresie bezpieczeństwa;
- po szóste: korzystać co najmniej z dwóch banków;
- po siódme: starać się wyrobić własne kryteria oceny i nie ulegać plotkom;
- po ósme: ufać, że bezpieczeństwo klienta jest także bezpieczeństwem banku;
- po dziewiąte: mieć na uwadze, że cały czas cybertechnologie rozwijają się;
- po dziesiąte, najbardziej oczywiste, w odniesieniu do kart: strzec ich i nie udostępniać nikomu PIN.
Zdaniem Mieczysława Groszka najsłabszym ogniwem w łańcuchu zabezpieczeń bankowych jest klient. Wiele osób np. nie zmienia nigdy loginów na strony bankowe - alarmuje wiceprezes ZBP.
Źródło: www.kurier.pap.pl