Jutro to zrobię – ile razy tak mówiliście, kiedy trzeba było iść do urzędu i coś załatwić? A ile czasu minęło od Waszej ostatniej przeprowadzki do zameldowania się? Nie czekajcie na jutro, zróbcie co trzeba już dziś. Przez Internet.
E-usługa, którą w skrócie nazywamy e-meldunkiem, działa od początku 2018 r. – Od tej pory skorzystało z niej niemal 66 tysięcy osób, a od początku wakacji – ponad 5 tysięcy – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Zacznijmy od najważniejszego - kiedy powinniśmy się zameldować:
WAŻNE! Równocześnie możesz mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
Dzięki e-meldunkowi nie musisz iść do urzędu, by się zameldować lub wymeldować. Możesz to zrobić z domu. Co przygotować? Profil Zaufany i niezbędne dokumenty.
Jeśli nie masz Profilu Zaufanego, załóż go od ręki na www.pz.gov.pl. Jeśli chodzi o dokumenty, to:
jeżeli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – dołącz do formularza elektroniczną wersję (skan) JEDNEGO z następujących dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:
Jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować - dołącz do formularza elektroniczną wersję (skan):
Formularz wysyłasz do urzędu gminy, na terenie której mieszkasz.
Jesteś gotowi? Jeśli tak, to teraz wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl, a tam wybierz sekcję MELDUNEK. Następnie kliknij przycisk „Zamelduj się”. System przeniesie cię na stronę Profilu Zaufanego. Zaloguj się na swoje konto. Jeszcze tylko kilka kliknięć i będziesz w domu:
- Jeśli składając wniosek online dołączymy wszystkie potrzebne dokumenty - urzędnik zamelduje nas od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Jeśli dołączamy skany dokumentów - możemy zostać poproszeni o ich oryginały. Warto sprawdzać swoją skrzynkę na ePUAP, by nie przegapić wiadomości z urzędu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Przez Internet możemy także dowiedzieć się, czy urzędnik już nas zameldował. Wystarczy sprawdzić swoje dane w rejestrze PESEL. Aby to zrobić również potrzebujemy Profilu Zaufanego. To kolejny dowód na to, że naprawdę warto go mieć – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Czytaj też "E-meldunek – kolejna e-usługa już działa"