Nadszedł czas zmian, konkretnie czas zawodowców. Do tej pory szkolnictwo nie zaspokajało w pełni potrzeb rynku pracy – często kształciło fachowców, których pracodawcy nie potrzebują. Pomysł zmiany myślenia o edukacji obejmuje nie tylko uczniów, ale także nauczycieli. Kadra pedagogiczna zgierskich podstawówkach właśnie zdobywa nowe kompetencje cyfrowe. Później przekaże je dzieciom.
Poszerzać horyzonty
Joanna Kirsz, nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu, kiedy dowiedziała się o unijnym projekcie nie miała wątpliwości, że to szansa dla niej i jej uczniów. Wzięła udział w szkoleniu dotyczącym wykorzystania nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych w procesie nauczania przedmiotowego. - Co prawda, na lekcjach bardzo często używałam narzędzi informatycznych, służących do nauki języka angielskiego. Jednak tempo narzucone koniecznością realizacji programu nie pozwalało mi korzystać z tych pomocy dydaktycznych, tak często jakbym sobie życzyła i jak chcieliby moi uczniowie - mówi Joanna Kirsz.
Dzięki szkoleniu oraz dodatkowym godzinom angielskiego, nauczycielka będzie mogła w pełni wykorzystać możliwości, jakie dają nowoczesne programy nauczania, takie jak Kahoot - pozwalający tworzyć i przeprowadzać interaktywne quizy językowe czy Quizlet, dzięki któremu można uczyć się angielskich słów. - Każda dodatkowa godzina lekcyjna daje mi możliwość stworzenia odpowiednich warunków do nauki konwersacji na poziomie adekwatnym do wieku ucznia. Z doświadczenia wiem, że na zajęciach pozalekcyjnych, które prowadzone są w małych grupach, bardziej nieśmiałe dzieci chętniej przełamują barierę językową i nabierają pewności w posługiwaniu się językiem - podkreśla.
Zalety zgierskiego przedsięwzięcia docenia także Katarzyna Grzebińska, która na co dzień prowadzi zajęcia z przedsiębiorczości. Szkolenie z użytkowania nowoczesnych technologii ma pomóc jej w prowadzeniu zajęć. - Chcę pokazać uczniom, że internet służy nie tylko do zabawy, ale może pomóc w rozwijaniu kreatywności, poszerzaniu horyzontów, a także budowaniu umiejętności wykorzystywania cyfrowych kompetencji w planowaniu dalszej ścieżki rozwoju edukacyjnego, a w przyszłości i zawodowego - mówi Katarzyna Grzebińska. - Wiedzę, którą zdobyłam w trakcie kursu, zamierzam od września przekazać uczniom. Mam nadzieję, że przedsiębiorczość nie będzie dla nich tylko teorią, ale stanie się praktyką w codziennym życiu.
Prognozy rozwoju
Projekt "Zgierskie szkoły inkubatorem cyfrowych kompetencji uczniów przydatnych w zawodach przyszłości" składa się z trzech etapów.
- Zarówno sprzęt i pomoce dydaktyczne, tematyka szkoleń dla nauczycieli oraz profil zajęć pozalekcyjnych zostały tak dobrane, aby stworzyć model wspierania uczniów bazując na ich indywidualnych zainteresowaniach. Zajęcia tworzą blok informatyczno-językowo-przyrodniczy z przepływem zadań, pracy badawczej, wyciąganiem wniosków oraz prezentacją efektów prowadzonych działań – mówi Marek Lipiec, Naczelnik Wydziału Edukacji i Młodzieży Urzędu Miasta Zgierza.
Interdyscyplinarna formuła zajęć docelowo przyczynić ma się do podniesienia wyników kształcenia uczniów i wyrównania dostępu do dobrej jakości kształcenia podstawowego. - Deficytem współczesnej szkoły jest słaba umiejętność planowania pracy, współdziałania w zespołowym rozwiązywaniu problemów, przetwarzania informacji w wiedzę, a także brak krytycznego podejścia do weryfikacji źródeł informacji oraz słaba motywacja do nauki. Jestem przekonany, że poprzez działania zaplanowane w projekcie uda nam się rozwinąć te umiejętności wśród uczniów - podkreśla Marek Lipiec. - Zależy nam także na budowaniu od najmłodszych lat postaw przedsiębiorczości, tak przydatnych w późniejszym życiu zawodowym - dodaje.
WYPOWIEDŹ: Interaktywne formy nauczania w znacznie większym stopniu angażują uczniów i motywują do zdobywania wiedzy - podkreśla Joanna Kirsz.
Pracownie multimedialne zgierskich podstawówek wyposażone zostały w nowy sprzęt. Dzięki niemu lekcje staną się jeszcze ciekawsze. To efekt realizacji programu "Zgierskie szkoły inkubatorem cyfrowych kompetencji uczniów przydatnych w "zawodach przyszłości".
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu
Pracownia multimedialna w Szkole Podstawowej Nr 1 w Zgierzu