Spędź z nami wakacje!
Zapraszamy, wstęp wolny!
Zapraszamy do wspólnego artystycznego szaleństwa! Będzie kolorowo, twórczo, radośnie i.... bardzo brudno
Pierwszy raz taką akcję zorganizowaliśmy wspólnie z CKD z okazji Jubileuszu 50-lecia Zgierskiej Galerii Sztuki, we wrześniu 2024 roku, podczas "Pożegnania Lata" w zgierskim parku.
Zachęceni bardzo entuzjastycznym odbiorem takich działań - zapraszamy Was ponownie, tym razem w okolice Starego Młyna. Bez względu na wiek, płeć, zdolności - jedynym ograniczeniem jest Wasza wyobraźnia. Czekamy na Was z niczym nieskrępowanymi strefami aktywności plastycznej z wykorzystaniem farb.
Koordynatorem akcji będzie ponownie zgierski artysta - Stanisław Łuczak.
Założeniem Action painting jest malowanie w sposób spontaniczny, intuicyjny, agresywny, płynący z gestu ręki i ciała. Polega na tym, że jest zakaz jakichkolwiek ograniczeń. Można chlapać, bryzgać, odbijać. Jest to tzw. malarstwo gestu, podczas którego nie przenosimy farby w sposób kontrolowany, a wręcz przeciwnie - w niekontrolowanym ruchu chlapiemy.
W Action painting, w przeciwieństwie do malarstwa klasycznego, nie liczy się technika, lecz kolory, fantazja, faktura. Patrzy się na cały obraz, a nie na poszczególne jego elementy. Malarstwo gestu (ang. action painting) kładzie nacisk na sam proces tworzenia obrazu. Charakteryzują je głównie techniki: drippingu (swobodnego kapania, ściekania farby, lub chlapania farbą przy pomocy pędzla), rozmazywania farby palcami, chlapania farbą prosto z pojemnika bezpośrednio na płótno.
Technika action painting związana jest wprost z, powstałym w latach 40. XX wieku, ruchem ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Malarstwo gestu miało być "czystą abstrakcją", dać malarzowi pełną swobodę twórczą, uwolnić i przenieść na płótno prawdziwą ludzką naturę. Malarstwo gestu to manifestacja stanu emocjonalnego, psychicznego malarza, ujawniającego się w procesie twórczym. Płótno jest tym dla malarza tym, czym dla aktora scena.
Krytyk sztuki Harold Rosenberg ukuł termin "action painting" w 1952 roku, aby opisać prace artystów, którzy malowali za pomocą śmiałych gestów, angażujących więcej ciała niż tradycyjne malarstwo sztalugowe. Często widz może zobaczyć szerokie pociągnięcia pędzla, krople, rozpryski lub inne dowody fizycznej akcji, która miała miejsce na płótnie.
Główni przedstawiciele malarstwa gestu: Franz Kline, Jackson Pollock, Willem de Kooning, czy Philip Guston
Na podstawie: magazynsztuki.pl, momo.org, dziendobry.tvn.pl